O4MINI

30. červen 2025 | 15.09 |
blog › 
O4MINI

//VÍT RAKUŠAN ŘEKL, ŽE JE NUTNÉ ZABÍT PUTINA, JAK NA TO PŘIŠEL?/

=/VÍT RAKUŠAN ŘEKL, ŽE JE NUTNÉ ZABÍT PUTINA, JAK NA TO PŘIŠEL?=_

SII//VÍT RAKUŠAN ŘEKL, ŽE JE NUTNÉ ZABÍT PUTINA, JAK NA TO PŘIŠEL?KURVA TO SEM NEC HTĚL_ CTRL C NEKOPÍRUJE OZNČENÝ TEXT , TO MĚ SERE_4

KAŽDOPÁDNĚ TA  BYLA ZASE CHYBOVÁ HLÁŠKA ŽE DUCK NENÍ K DISPPZICIU

SI/Oops...Duck.ai is temporarily unavailable. Please try again later./

SII ZÁKM

I

/CO JE TO PSYCHOLOG?/ JINÝ POLOŽENÝ DOTAZ VYPISUJE, KUPODIVU

I

/Psycholog je odborník na lidské chování, prožívání a duševní procesy. Vychází ze znalostí psychologie – vědní disciplíny, která zkoumá, jak lidé myslí, cítí, vnímají svět a jak se chovají. 

Hlavní náplň práce psychologa může zahrnovat:  
- diagnostiku psychických stavů (testy, rozhovory, pozorování)  
- psychoterapii či poradenské rozhovory (pomoc v životních těžkostech, při úzkostech, depresích apod.)  
- psychologické poradenství (kariérní poradenství, výchovné a rodinné poradenství)  
- podporu osobnostního rozvoje, zlepšení mezilidských vztahů, zvyšování odolnosti proti stresu  

Psycholog nemusí mít vždy právo předepisovat léky – to je výsadou psychiatra (lékaře se specializací na duševní nemoci). Psychologové se kvalifikují studiem psychologie na vysoké škole (bakalářské a magisterské studium), někdy absolvují i specializační výcviky (např. v klinické psychologii, neuropsychologii, psychoterapii)./I

/

/VÍT RAKUŠAN ŘEKL, ŽE JE NUTNÉ ZABÍT PUTINA, JAK NA TO PŘIŠEL?/
Zdroj: http://inteligence.pise.cz/29-llama.html/I///VÍT RAKUŠAN ŘEKL, ŽE JE NUTNÉ ZABÍT PUTINA, JAK NA TO PŘIŠEL?/
/I

/VÍT RAKUŠAN ŘEKL, ŽE JE NUTNÉ ZABÍT PUTINA, JAK NA TO PŘIŠEL?/

PŘIŠEL SEM NA T V ČEM JE H CYBA, VYHLEDÁVACÍ DOTAZ NESMÍ OBSAHOVAT ŽÁDÉ LOMÍTKO, JINAK SE TO ZHROUTÍ
KL ZRU _ FIR_VŠU

I/Vít Rakušan (předseda českého hnutí STAN a první místopředseda vlády ČR) v pořadu Interview ČT24 z 6. 3. 2024 použil myšlenkový experiment, který v politické filosofii bývá označován jako "ticking-bomb dilemma" (dilema tikající bomby). Ve zkratce šlo o následující argumentaci: 

1. Kontext: Rakušan mluvil o ruské agresi na Ukrajině a o tom, že ruský prezident Vladimir Putin svým rozhodnutím válku rozpoutal.  
2. Dilema: Představil hypotetickou situaci "tikající bomby", kdy jediný způsob, jak zabránit masivnímu zabíjení civilistů (v tomto případě na Ukrajině), by byl zásah proti osobě, jež má nad nasazením bomby rozhodující moc.  
3. Myšlenkový experiment: Na základě toho pronesl v podstatě slova – i když důraz kladl na otázku morálního dilematu – že jedinou definitivní ochranou před dalším rozšířením násilí by bylo "zastavit" toho, kdo válečné rozhodnutí činí, tj. Putina.  
4. Rozlišení mezi filozofickou úvahou a reálnou politikou: Rakušan následně zdůraznil, že jde o čistě hypotetickou úvahu, nikoli o oznámení konkrétního plánu nebo výzvu k teroristickému činu. Poukázal na to, že v praktické politice zůstávají k dispozici především sankce, diplomatický tlak a podpora ozbrojeného odporu Ukrajiny, ale ty jsou – podle jeho slov – nedostatečné, pokud by se v budoucnu neobjevilo nějaké externí "překvapení", tedy i krajní opatření.  

Shrnutí: Rakušanova formulace byla myšlenkovým experimentem sloužícím k ilustraci krajní možnosti, jak zastavit extrémní válečnou agresi, nikoli oznámením konkrétního záměru nebo instrukcí, jak ve skutečnosti provést atentát./I

SUPER, NĚCO TO NAPSALO, POTÉ, CO SE DOKONČL TENTI VÝPIS, TO ZASE NAPSALO STEJNOU CHYBU.I

UŽ TO PÍŠE NA DALŠÍ DIOTAZ- /JAK KVALITNÍ JE V ČESKÉ REPUBLICE LÉKAŘSKÁ PÉČE?
Zdroj: http://inteligence.pise.cz/29-llama.html/ZRUF_VEŠ

I KDYŽ KOPÍRUJU DOZAUZY ZE SVBÉHO STARŠÍHO ČLÁNKU

/http://inteligence.pise.cz/29-llama.html/

http://inteligence.pise.cz/29-llama.html

_

TAK MĚ TO ZNEVIDITELNÍ DALŠÍ PSANÍ

I/JAK KVALITNÍ JE V ČESKÉ REPUBLICE LÉKAŘSKÁ PÉČE?
/

I/Kvalita lékařské péče v České republice patří obecně k dobrým až velmi dobrým ve srovnání s ostatními zeměmi OECD a Evropské unie. Níže jsou hlavní fakta a ukazatele: 

1. Dostupnost a krytí  
• Všichni obyvatelé mají povinné zdravotní pojištění, což zajišťuje široký rozsah základní i specializované péče.  
• Sieť zdravotnických zařízení (polikliniky, nemocnice, ambulance) je dobře rozvinutá i v menších městech a na venkově.  

2. Kvalita péče a výsledky  
• Dle statistik OECD a Eurostatu má ČR nadprůměrnou délku dožití (muži kolem 77 let, ženy kolem 83 let) a míru kojenecké úmrtnosti srovnatelnou s vyspělými státy.  
• Úmrtnost na civilizační choroby (infarkt, cévní mozkové příhody) dlouhodobě klesá díky prevenci i moderním léčebným postupům.  
• Česká onkologie, kardiologie či transplantační medicína patří mezi uznávané regionální centra.  

3. Personální a kapacitní výzvy  
• Trpíme nedostatkem zdravotních sester i praktických lékařů, což vede ke zvýšeným čekacím dobám na ambulantní vyšetření i operační zákroky.  
• V některých regionech (zejména na periferii) je problém sehnat specialistu, pacienti někdy jezdí za péčí do větších měst.  

4. Financování a náklady  
• Výdaje na zdravotnictví v ČR činí zhruba 7–8 % HDP (méně než průměr OECD kolem 9 %).  
• Obecně je péče finančně dostupná – menší spoluzpůsobení (doplatky) se týká hlavně nadstandardních služeb a některých léků.  

5. Inovace a moderní technologie  
• Česká republika nasazuje špičková diagnostická a léčebná zařízení (CT, MRI, robotická chirurgie, biologická léčiva).  
• Rostoucí využití telemedicíny, elektronických receptů a e-zdravotních aplikací pro zlepšení efektivity péče.  

6. Spokojenost pacientů  
• Průzkumy ukazují, že většina obyvatel je se službami zdravotnictví spokojena, oceňuje rychlý přístup k urgentní péči a bezplatné očkování.  
• Kritika směřuje především k přeplněným čekárnám, administrativní zátěži lékařů a nedostatku koordinované následné péče (home care, rehabilitace).  

Shrnutí  
České zdravotnictví nabízí kvalitní základní i specializovanou péči, dobré klinické výsledky a široké pokrytí populace. Výzvy spočívají hlavně v nedostatku personálu, regionálních rozdílech a nutnosti navýšit financování, aby se zkrátily čekací doby a rozšířila podpora dlouhodobé péče.  /I

PO DOBNÝ DOTAZ

/JAK DOSTUPNÁ JE V ČESKÉ REPUBLICE LÉKAŘSKÁ PÉČE?
Zdroj: http://inteligence.pise.cz/29-llama.html/ZRFOVŠ

/>JAK DOSTUPNÁ JE V ČESKÉ REPUBLICE LÉKAŘSKÁ PÉČE?<

I

/JAK DOSTUPNÁ JE V ČESKÉ REPUBLICE LÉKAŘSKÁ PÉČE?/

I

/Dostupnost lékařské péče v České republice lze hodnotit na několika úrovních: 

1. Zdravotní pojištění a finanční dostupnost  
• Povinné veřejné zdravotní pojištění (VZP, ČPZP, ...) kryje základní i většinu specializovaných výkonů.  
• Pacient hradí ve formě spoluúčasti (doplatků) zejména nadstandardní služby, některé léky a výkony nad rámec pojištění.  
• Díky solidárnímu principu jsou služby pro občany i cizince s trvalým či dlouhodobým pobytem prakticky bezplatné.  

2. Síť poskytovatelů a geografické pokrytí  
• Hustá síť ambulantních praktiků (praktických lékařů, stomatologů) i specializovaných klinik je dostupná v regionech i menších městech.  
• Nemocnice a polikliniky jsou rozmístěné tak, aby k urgentní péči dojezd trval v průměru do 30 min v krajských městech, v odlehlejších oblastech o něco déle.  
• V některých venkovských či horských krajích pacienti občas cestují i 20–40 km za specialistou.  

3. Čekací doby  
• Na akutní ošetření (urgentní příjem, akutní ambulance) je přístup většinou okamžitý.  
• Na plánované odborné vyšetření či operaci se čeká průměrně 2–6 měsíců, podle regionu a typu výkonu (ortopedie, urologie, terapie MR apod.).  
• Realistická doba na běžné vyšetření u kardiologa či neurologa bývá 1–3 měsíce, na více žádané zákroky (ortopedické implantáty) až 6–9 měsíců.  

4. Kvalita a alternativní cesty  
• Pacient může využít i nestátní (soukromé) kliniky, kde jsou většinou kratší čekací doby, ale platí si je sám nebo částečně z nadstandardního pojištění.  
• Rozšiřuje se telemedicína (on-line konzultace) – vhodná pro opakované kontroly, chroniky a předepisování medikace.  

5. Specifické skupiny pacientů  
• Senioři, děti i lidé se závažnými chronickými onemocněními mají často prioritu, někteří lékaři je objednávají s přednostním termínem.  
• Osoby se zdravotním postižením mají nárok na asistenční služby, bezbariérový přístup a v některých krajích i speciální přepravní programy.  

6. Přeshraniční a nouzový přístup  
• Občané ČR mohou čerpat péči i v zemích EU na základě evropského průkazu EHIC za stejných podmínek, které tam platí pro místní obyvatele.  
• V mimopracovní době fungují lékařské služby první pomoci v nemocnicích a lékařská pohotovost (nonstop).  

Shrnutí  
Lékařská péče v ČR je ze zákona téměř univerzálně přístupná a finančně chráněná povinným pojištěním. Díky husté síti poskytovatelů a urgentnímu systému je akutní péče dostupná rychle, plánované zákroky však mohou narážet na čekací doby 2–9 měsíců. Pro zkrácení lhůt pacienti často využívají soukromé ordinace nebo telemedicínu./I

/JE SPRÁVNÉ ZKRÁTIT ZÁKLADNÍ ŠKOLU O JEDEN ROK?/

I/Otázka, zda zkrátit povinnou základní školu o jeden rok (tj. místo devítileté struktury nabídnout osmiletou), vyvolává řadu pedagogických, psychologických i sociálních úvah. Níže uvádím hlavní argumenty "pro" i "proti" a klíčová hlediska, která by měli zvážit zákonodárci, samosprávy i odborníci. 

1. Argumenty "pro" zkrácení  
1.1. Rychlejší přechod na střední vzdělávání  
   – Žáci by začínali střední školu o rok dřív, mohli by dříve volit mezi rozdílnými studijními či oborovými cestami.  
1.2. Snížení nákladů a efektivnější využití zdrojů  
   – O rok méně žáků na základních školách by mohlo uvolnit kapacity tříd, učeben i učitelů. Pokud by se škola sloučila nebo přeorganizovala, mohly by se lépe využívat rozpočty na modernizaci a pomůcky.  
1.3. Motivace nadaných žáků  
   – Pro rychlejší postup by mohl být vytvořen širší systém zrychlených postupů či individuálních vzdělávacích plánů. Formálně ale všechny děti prodělají o rok kratší povinnou školní docházku.  

2. Argumenty "proti" zkrácení  
2.1. Vývojové a sociální zralosti dětí  
   – Psychomotorický, kognitivní i sociální vývoj není u všech žáků synchronní. Devítiletá struktura umožňuje postupovat pomaleji tam, kde děti potřebují více času na osvojení základních dovedností (čtení, psaní, počítání i spolupráce ve skupině).  
2.2. Riziko zahlcení osnovami  
   – Stávající osnovy (včetně povinné angličtiny, informatiky, druhého cizího jazyka, občanské a mediální výchovy) jsou už nyní relativně nabité. Odstranění jednoho ročníku by znamenalo kompresi učiva a vyšší časový tlak na žáky i učitele.  
2.3. Zvýšení nerovností  
   – Děti z rozdílných sociálních a kulturních prostředí se na základní školu přicházejí připravovat v odlišné "výchozí" úrovni. Kurzivnější tempo výuky by mohlo zvětšit propast mezi "silnějšími" a "slabšími" žáky.  
2.4. Dopady na rodiče a organizační změny  
   – Přechodné období by vyžadovalo přepracování rozpočtů, přeškolení pedagogů, změny v učebnicích i v postupových zkouškách. Rodiče by měli kratší podporu školy v pocitu "zajištění" pro děti v raném dospívání.  

3. Mezinárodní srovnání  
– V řadě zemí EU končí povinné základní vzdělání ve 14–15 letech (např. Německo obvykle 9 let, Francie 8 let však s povinnou devítiletou školní docházkou); v jiných (Finsko, Švédsko, Česko) to bývá 9 let.  
– PISA studie přímo neprokazují, že kratší základní škola vede k lepším výsledkům – kvalita výuky, odborná připravenost učitelů a výchovné prostředí hrají významnější roli.  

4. Alternativní řešení bez zkrácení ročníků  
– Diferencované vzdělávací programy: více projektového vyučování, modulární výuka, možnost přeskočit nebo zrychlit vybrané hodiny či předměty.  
– Prodlužování povinné školní docházky o volitelné ročníky (např. "obecné gymnázium") namísto konfigurace 8+4 či 8+5 let (ZŠ+SŠ).  
– Posílení předškolní přípravy a péče o předškoláky, aby byli lépe připraveni pro vstup do ZŠ a rychleji zvládali učivo prvního stupně.  

5. Závěr  
Zkrácení základní školy o jeden rok má své ekonomické a organizační výhody, ale naráží na vývojovou a pedagogickou realitu dětí, riziko zahlcení obsahu a prohloubení nerovností. Pokud by se česká legislativa měla ubírat tímto směrem, je klíčové  
   a) podrobné pilotní ověření na heterogenních vzorcích škol  
   b) úprava osnov s důrazem na zásadní kompetence (literární, numerické, sociální)  
   c) doprovodná opatření (doplňkové doučování, odborná podpora pro pedagogy, revize hodnocení)  

Bez těchto kroků by hrozilo, že se úspora jednoho ročníku promění ve ztrátu kvality a inkluzivity základního vzdělávání./I

_

ZDE BUDE JIŽ POSLEDNÍ

DOTAZ

/KOLIK RŮZNÝCH OBORŮ KE STUDIU NABÍZÍ ČESKÉ VYSOKÉ ŠKOLY?/

J

/České vysoké školy dnes nabízejí: 

1) Přibližně 15 000–16 000 akreditovaných studijních programů  
   – rozdělených do bakalářských, magisterských (navazujících i odborných) a doktorských stupňů  
   – programy mohou být navíc akreditovány v prezenční, kombinované či distanční formě

2) Z pohledu "oborových klasifikací" (Česká klasifikace oborů vzdělání, CZ-ISCED-F) se tyto programy člení do:  
   – cca 47 bakalářských oborových skupin  
   – cca 85 magisterských oborových skupin  
   – cca 170 doktorských oborových skupin  

Pokud je vaše otázka spíše "kolik konkrétních titulních studijních programů" (např. "Informatika – kombinovaná forma, navazující magisterské studium"), tak se to, jak píšu výše, pohybuje kolem 15–16 tisíc.  

Shrnutí:  
– Asi 15 000–16 000 zcela samostatných akreditovaných programů  
– Tyto programy jsou seskupeny do zhruba 300 oborových kategorií napříč bakalářským, magisterským a doktorským stupněm./ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ

JEŠTĚ TO NEBUDE TEDA NEBYL POSLEDNÍ

TAKÝŽE POSLEDNBÍ

ZDE

/JE V ČESKÉ REPUBLICE NEDOSTATEK UČITELŮ?/

I

/Ano. V České republice se dlouhodobě projevuje nedostatek učitelů na různých stupních i typech škol. Hlavní fakta: 

1. Rozsah nedostatku  
• Podle šetření MŠMT chybí v posledních letech v primárním i sekundárním vzdělávání desetitisíce "úvazkových" pozic (nejčastěji odhadem 10–15 % všech vyučovaných hodin zůstává obsazeno suplenty).  
• Nejkritičtější situace panuje v malotřídních základních školách na venkově, technických a přírodovědných předmětech (matematika, fyzika, chemie), na gymnáziích v moderních jazycích a ve speciálních školách.  

2. Příčiny  
• Nízké platy ve srovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými profesemi – průměrná tarifní mzda učitele se roky pohybuje kolem 75–85 % průměrné mzdy v národním hospodářství.  
• Vysoká administrativa a byrokratická zátěž ("papírování"), růst počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bez odpovídající podpory (asistenti, školní psychologové).  
• Odchod části pedagogů do soukromého sektoru, do předškolního vzdělávání, k doučování, do firemního školství či do administrativa ve veřejné správě.  
• Demografický pokles počtu maturantů z pedagogických oborů (i kvůli nižší prestiži a vědomí náročnosti práce).  

3. Dopady  
• Časté suplování: v některých regionech učitelé doručují 1–2 suplování denně, což stahuje čas a energii z praxe a přípravy na vlastní hodiny.  
• Snižování hodinově náročných volitelných předmětů, kroužků a projektů, které učitelé nestíhají garantovat.  
• Zvýšené třídní kolektivy – školy slučují třídy či ruší specializované třídy (např. jazykové, přírodovědné).  

4. Regionální rozdíly  
• V Praze a krajských městech je situace o něco lepší (širší nabídka uchazečů a vyšší platy v nadstandardních školách), ale i tam přetrvávají výpadky v matematice, chemii či informatice.  
• Na venkově a v malých obcích často nejsou žádní zájemci o místa učitelů či jsou nuceny školy zavírat obory/větve.  

5. Národní a školní opatření  
• Zvyšování tarifních platů učitelů – v letech 2022–2024 přírůstek cca 15–20 % základního platu.  
• Podpora začínajících učitelů (mentoring, "čerpadlo" 20 000 Kč ročně na osobní rozvoj, snižování byrokracie).  
• Další vzdělávání pedagogů zdarma (kurzy, on-line platformy, MOOC).  
• Kariérní řád učitelů nabízí postupné navyšování platů a finanční odměny za složitější úvazky či vedení metodických sdružení.  
• Reklama a náborové kampaně (propagace učitelské profese na školách a v médiích).  

6. Alternativní zdroje pracovníků  
• Využívání externistů (důchodci, doktorandi, odborníci z praxe) pro výuku specializovaných předmětů.  
• Spolupráce se studenty pedagogických fakult – praxe formou mikroúvazků, letních škol a dílčích projektů.  

Shrnutí:  
Nedostatek učitelů je v ČR reálným problémem, který se odráží ve zvýšeném suplování, redukci některých předmětů a vyšší zátěži učitelů. Řešením jsou komplexní systémová a finanční opatření: zvyšování platů, odlehčení byrokracie, podpora začínajících pedagogů i profesionální rozvoj a motivace k setrvání ve školství./

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: O4MINI inteligence 30. 06. 2025 - 15:45
RE: O4MINI inteligence 30. 06. 2025 - 15:52
RE(2x): O4MINI inteligence 30. 06. 2025 - 16:13